Huurprocedure PH-VZV
Op deze pagina wordt de gang van zaken met betrekking tot de huur van de PH-VZV beschreven.
Prijsinformatie kun je vinden op onze pagina Voordelig zelf vliegen
Hoe word je huurder?
In principe kun je vandaag een afspraak maken voor morgen en kun je dan ook gaan vliegen, het kan dus allemaal heel snel gaan. Hieronder wordt beschreven wat er nodig is om de PH-VZV te kunnen huren.
- Controleer of je aan de voorwaarden voldoet die door ons en onze verzekering zijn opgesteld:
- De huurder moet, logischerwijs, in het bezit zijn van een geldig Europees vliegbrevet met alle bijbehorende papieren.
- De huurder moet door een instructeur zijn uitgecheckt op het type C172. Indien je niet eerder, of te lang geleden op een C172 hebt gevlogen, is dit geen enkel probleem, we regelen dan een instructeur om je hierop uit te checken. (Wanneer je logboek vluchten met een C172 bevat gaan we er van uit dat je bent uitgecheckt op een C172.)
- De huurder moet zijn uitgecheckt op een C172 met dieselconversie, dit uitchecken kunnen wij zelf doen en je betaakt hiervoor niks extra's.
- De huurder moet aannemelijk kunnen maken over voldoende vliegervaring te beschikken, dit aan ons ter beoordeling.
De snelste manier om duidelijk te maken dat je aan deze voorwaarden voldoet, is door ons een E-mail te sturen (géén brief naar de postbus). Ook voor het uitchecken op een C172 met dieselconversie, en/of voor een uitleg over dit specifieke vliegtuig en het reilen en zeilen in de hangaar, kun je met ons een afspraak maken. Het uitchecken/demonstreren kost je enkel de vliegtuighuur.
- Meld je gratis en gemakkelijk aan op ons online reserveringssysteem. Via dit systeem kun je online controleren of het vliegtuig beschikbaar is en zelf een reservering plaatsen. Na de initiële afspraak waarin we je alles hebben verteld over het vliegtuig, de hangaar, sleutels, enzovoorts kun je geheel zelfstandig het vliegtuig reserveren en huren.
- Lees de voorwaarden en bestudeer de Handleiding PH-VZV, print de checklist uit, en voor zover nodig en gewenst, print de fabriekshandleidingen uit van de avionics. Alle beschikbare PDF-bestanden kun je vinden op onze pagina Downloads.
Voor het vertrek
Behalve de standaard vluchtvoorbereiding en de preflight-check (zie ook de Handleiding PH-VZV) zijn er nog enkele aandachtspunten:
- De boordpapieren van de PH-VZV liggen niet in het vliegtuig maar in de kast. Ook de headsets en andere benodigdheden kun je in de kast vinden.
- We verzoeken je vriendelijk doch dringend om vóór het vliegen het verhuurformulier in te vullen. Dit is ook in je eigen belang: Vanaf het moment dat je het vliegtuig meeneemt ben je verantwoordelijk voor de accessoires die bij de PH-VZV horen, en voor de stand van de urenteller die als basis voor de facturering wordt gebruikt. Om te voorkomen dat je moet opdraaien voor andermans slordigheden is het raadzaam om vooraf goed te controleren of alles aanwezig is en of de stand van de urenteller klopt. Klopt er iets niet, neem dan vóór de vlucht contact met ons op.
- Sluit de kast met toebehoren van de PH-VZV altijd af, ook tijdens korte vluchten. Als huurder ben je tijdens de huurperiode verantwoordelijk voor de PH-VZV en alle toebehoren.
- De sleutels van de hangaar mogen onder geen beding met het vliegtuig mee! Leg de sleutels terug waar je ze zelf heeft aangetroffen. Anderen kunnen dan de hangaar afsluiten, of openen, al naar gelang de situatie.
- Ben je van plan om lang weg te blijven:
- Laat de hangaar achter zoals je hem heeft aangetroffen: was hij op slot, sluit hem dan ook weer af. Was hij al open toen je kwam, dan is er al iemand weg die niet al te lang wegblijft en niet voor niets de hangaar heeft opengelaten, dus laat de hangaar dan ook open.
- Als je die dag niet meer terug komt, deel dit dan mee aan de havendienst (kan over de radio). Anders wachten ze tegen sluitingstijd voor niets op een vliegtuig dat toch niet meer terugkomt, en zijn ze de volgende keer wellicht minder geduldig.
Tanken
- Voor alle duidelijkheid: Deze Cessna is omgebouwd en vliegt niet op het gebruikelijke AVGAS, maar op Jet-fuel, meestal aangeduid als JET-A1. Het kost soms enige overredingskracht om vliegveldpersoneel te overtuigen dat je echt Jet-A1 moet tanken. Let vooral goed op of de juiste brandstof wordt getankt als het tanken door anderen (vliegveldpersoneel) wordt uitgevoerd. Op kleinere velden is Jet-fuel overigens niet altijd te verkrijgen (let hierop bij het plannen van de vlucht!), in noodgevallen kan gelukkig ook gewone autodiesel worden getankt.
- Vanaf 1 oktober tot 1 april mag er uitsluitend Jet-fuel worden getankt, en dus geen diesel. Reden hiervoor is dat diesel uitsluitend mag worden gebruikt bij temperaturen boven de 0 graden Celcius (zie ook de POH).
- Tank niet meer dan anderhalf uur extra dan je van plan bent tijdens de vlucht te verbruiken! Vóltanken mag, als je tenminste daadwerkelijk van plan bent om zo'n zes uur (!) te gaan vliegen. Wat we namelijk liever niet willen is dat de volgende piloot, die misschien met 4 zware inzittenden en strandbagage een kort vluchtje naar Ameland wil maken, genoodzaakt wordt om 100 kilo aan overbodige brandstofballast mee te moeten nemen.
- Tanken kan op het tankstation van het vliegveld. Op Hoogeveen kan dit "op rekening". In de map met boordpapieren zit bovendien een tankpas die op BP-air tankstations kan worden gebruikt. Moet je toch ergens contant afrekenen, dan wordt dit bedrag (tegen inlevering van het bonnetje) van de vliegtuighuur afgetrokken.
- Schrijf altijd op het verhuurformulier hoeveel je hebt getankt.
- Diesel en Jet fuel hebben een zeer penetrante geur die niet snel vervliegt. Om te voorkomen dat het interieur naar diesel begint te stinken (hiermee krijg je de passagiers heel snel ziek!) verzoeken we dringend om niets dat met brandstof in aanraking is geweest in het vliegtuig te leggen. Dit geldt met name voor:
- Brandstofpeilstok
- Fuel sampler
- Poetslappen e.d. die gebruikt zijn om brandstof af te vegen
Deze hulpmiddelen kun je het beste na gebruik weer direct in de kast leggen. Wanneer je het vliegtuig meeneemt op een langere reis waarbij bovenstaande hulpmiddelen onderweg nodig zullen zijn kun je deze het beste in een lekvrije dichtgeknoopte plastic zak doen.
Overland
Wanneer het vliegtuig onderweg buiten wordt gestald, let dan op de volgende punten:
- Parkeer het vliegtuig volgens de aanwijzingen, bij voorkeur met de neus op de wind.
- Gebruik altijd de control-lock. Deze zit in het linker voorzakje.
- Gebruik altijd wheel-chocks. De handrem is slechts geschikt voor kortstondig gebruik.
- Bij wind moet het vliegtuig aan de grond worden verankerd.
- Doe de deuren altijd op slot. Niet alleen tegen diefstal, maar ook tegen onverhoeds openwaaien. Rechter portier door de hendel naar voren te drukken, linker portier en bagageluik met behulp van de sleutels.
Als je het leuk vindt kun je op de "PH-VZV sticker" (zie afbeelding) je naam en datum invullen en bij de toren op de deur plakken. De stickers liggen in het handschoenenkastje (en als ze op zijn liggen er in de kast weer nieuwe).
Na terugkomst
- Vul het logboek in.
- Vul het verhuurformulier in.
- Doe alle spullen weer terug in de kast. Gebruik ter controle het verhuurformulier. Je hoeft hier nu niets op af te strepen, dat doet de volgende huurder voor je. ;-)
- Is er iets defect geraakt? Laat dit dan even aan ons weten! We houden uiteraard rekening met normale slijtage.
- Controleer of er niets in het vliegtuig is blijven liggen.
- Het vliegtuig hoeft in de hangaar niet op de handrem (de vloer is echt waterpas!), de control-lock hoeft niet te worden geplaatst en het vliegtuig mag niet worden afgesloten.
Wassen
Het zou fijn zijn als iedereen na terugkomst het vliegtuig ook van buiten schoon achter laat, maar we stellen dit niet verplicht. Liever een niet schoongemaakt vliegtuig dan een met tegenzin op een verkeerde manier schoongemaakt vliegtuig.
Als je van plan bent het vliegtuig schoon te maken: Het is belangrijk dat je de ruiten op de juiste manier behandelt. De plexiglas ruiten van het vliegtuig krassen namelijk zeer gemakkelijk, zelfs papier bevat harde stukjes die microscopische krasjes veroorzaken waardoor de ruiten op termijn ondoorzichtig worden.
- Gebruik geen enkele soort papier om de ruiten mee te wassen, af te vegen of te drogen. Ook 'zacht' papier bevat minuscule houtvezels die de ruiten dof maken.
- Gebruik altijd een schone zachte doek, we zorgen dat er altijd eentje in de kast ligt.
- Gebruik altijd schoon water. Water dat al eerder is gebruikt kan zanddeeltjes bevatten en ook die veroorzaken krassen.
- Was de ruiten bij voorkeur met water. Lukt het niet met water dan mag je 'Plexus' gebruiken, dit kun je vinden in de kast. Gebruik nooit Glassex of andere algemene schoonmaakmiddelen: veel van dit soort middelen bevatten oplosmiddelen die plexiglas langzaam aantasten. Op langere reizen mag je de bus Plexus meenemen voor onderweg.
Betaling
Je ontvangt eens per maand een factuur.