De PH-VZV
Algemeen
Ons vliegtuig, de PH-VZV, is een Cessna 172N, gebouwd in 1979 te Reims. In 2007 zijn de motor en propellor vervangen door een Thielert 2.0 Turbo-diesel-intercooler motor plus variabele spoed propeller. Door het gehalveerde brandstofverbruik en de goedkopere brandstofprijs van Diesel zijn de operationele kosten fors gedaald. De bediening en sommige vliegeigenschappen zijn door deze wijzigingen eveneens veranderd. Mooi meegenomen is dat door het lagere brandstofverbruik de actieradius is verdubbeld.
Omdat we zelf graag buitenlandse reizen maken hebben we het vliegtuig hiervoor speciaal uitgezocht en ingericht. De nadruk is vooral komen te liggen op comfort en veiligheid.
Op deze pagina geven we een beschrijving van ons vliegtuig. Voor de handleiding hebben we een aparte pagina gemaakt met de titel "Handleiding".
Comfort en gemak |
|
|
Comfort
- De bekleding is van leer en gerenoveerd.
- De speciale rolgordels zorgen voor maximale bewegingsvrijheid.
- De David-Clark 4-persoons intercom zorgt voor optimale communicatiemogelijkheden binnen het vliegtuig.
- ANR Headsets. De headsets zijn voorzien van actieve geluidsonderdrukking, een een aansluiting voor GSM of MP3-speler.
- Navigatie is gemakkelijk en zeer compleet met de:
- IFR-GPS met "moving map" en bijbehorende externe CDI/OBS.
- Vertical-card compass, voor betere afleesbaarheid en stabiliteit
- Dubbele NAV/COM, beide uitgevoerd met een individuele CDI/OBS
- ADF
- De toch al stille dieselmotor is nog stiller gemaakt met behulp van een speciale uitlaatdemper: Zelfs tijdens take-off niet meer dan een kleine 70 dB!
Gemakkelijk vliegen
- Gemakkelijke bediening: Vanwege de dieselmotor is er geen carb-heat, geen lean-knop, geen primer, geen magneto's, etc. Tijdens de vlucht heb je alleen maar te maken met de gashendel.
- Met behulp van de FADEC wordt het motormanagement volautomatisch getest.
- De elevator-trim, rudder-trim, en zelfs een aileron-trim zorgt dat er gemakkelijk "hands-off" kan worden gevlogen.
- De Auto-pilot zorgt dat een ingestelde koers wordt vastgehouden.
- De transponder schakelt zelf tussen "Ground-" en "Flight-status".
Veiligheid |
|
|
Veiligheid
- ELT (Emergency Locator Transmitter). Deze zender laat reddingsdiensten weten waar ze moeten zijn. Hij kan met de hand worden geactiveerd, maar schakelt ook automatisch in wanneer hij een kracht van meer dan 6G ondergaat. Een ELT is verplicht in sommige buitenlandse gebieden.
- De speciale B.A.S. rolgordels zijn de veiligste die er zijn. Piloten hebben er de meest ongelooflijke crashes mee overleefd. Zie de voorbeelden.
- De Traffic-watch monitort de uitzendingen van transponders van andere vliegtuigen, en waarschuwt wanneer een ander vliegtuig op jouw hoogte nadert.
- De transponder is gekoppeld aan de GPS en zendt de GPS-positie uit met het transpondersignaal. Vliegtuigen met een anti-collision-system kunnen dus zien waar je bent en zullen hierdoor dus afstand houden.
- Het vliegtuig is van alle verlichtingsopties voorzien. Vooral de wingtip-strobes dragen sterk bij aan de zichtbaarheid voor ander verkeer.
- De 40 graden flaps zorgen dat je zo ongeveer overal kunt landen: Met 40 graden flaps kun je naar beneden duiken zonder dat de snelheid boven de 75 knopen komt.
Techniek
- Grote actieradius. Door het geringe brandstofverbruik kun je gemakkelijk zes(!) uur in de lucht blijven. Tegen de tijd dat je moet landen ben je al in zuid-Frankrijk, of diep in Engeland.
- Wheel fairings voor nog minder brandstofverbruik en een hogere snelheid.
Extra's
- Handzender. Handig om ATIS mee uit te luisteren voordat je aan de start-up procedure begint. Veilig, want als de stroom uitvalt heb je nu nog steeds radio- en navigatiemogelijkheden (inderdaad, deze handzender kan ook met VOR's overweg). De handzender is waterbestendig, dus zelfs bruikbaar na een noodlanding op water.
- Kaarten. Onze kaarten en Bottlang zijn op verzoek beschikbaar voor huurders van ons vliegtuig.
- Vouwsteps. Wat ons betreft het ideale vervoersmiddel voor de kleinere afstanden als je eenmaal ter plaatse bent. Lees hier meer.
- Over-zee kit. Wil je naar Engeland, Helgoland, of Noorwegen? Vraag naar onze reddingsvesten en life-raft.
Techniek
Motor en propeller
De Cessna 172 was fabriekswege uitgerust met een 160PK sterke benzinemotor. Deze motor was ooit ontworpen met betrouwbaarheid als hoogste prioriteit, en hij moest zijn volle motorvermogen leveren rond de 2500 toeren. Keerzijde van dit ontwerp was dat de motor niet bepaald efficient was, en bovendien speciale benzine met een octaangetal van 100 nodig had. Bij een verbruik van ruim 30 liter benzine per uur, die ook nog eens ruim 2 Euro de liter kost, wordt het vliegen wel erg duur.
Dieselconversie |
|
|
Sinds enige tijd is het mogelijk om de oorspronkelijke motor te vervangen door een moderne turbo-dieselmotor met intercooler en common-rail technologie. Het meest in het oog springende voordeel zijn de lagere brandstofkosten: de motor verbruikt de helft minder, en de brandstof is ook nog eens fors goedkoper. Maar er zijn nog veel meer voordelen, hierover later meer. Nadelen zijn er ook, zoals het hogere gewicht, en de motor levert 25PK minder dan de benzinemotor. Maar, het hogere gewicht van de motor wordt gecompenseerd door het feit dat je nu de helft minder brandstof hoeft mee te nemen, en het lagere motorvermogen wordt gecompenseerd door de variabele spoedpropeller die bij alle snelheden het volle motorvermogen in stuwkracht weet om te zetten. Wat dat laatste betreft is het ook goed om te weten dat een turbomotor geen last heeft van de lagere luchtdichtheid op grotere hoogte en de motor dus optimaal blijft presteren, ongeacht de hoogte en density-altitude.
Voor ons waren de voordelen overtuigend genoeg om de stap te wagen. Begin 2007 werd de toenmalige D-ENCB stevig onder handen genomen, en ergens tijdens dit proces, waarbij ook de avionics niet omgemoeid werd gelaten, werd hij omgedoopt tot PH-VZV.
De voordelen zijn:
- Lager brandstofverbruik:
- Lagere operationele kosten
- Grotere actieradius (afhankelijk van de omstandigheden kan er 6 tot 8 uur worden gevlogen op volle tanks)
- Milieubewuster (brandstofverbruik per kilometer is met 9 Liter per 100 Km vergelijkbaar met een personenwagen)
- IJsafzetting in de carburateur behoort tot het verleden
- Eenvoudige bediening zonder carb-heat, mixture, prop setting, etc.
- Geen vuile bougies meer, of haperende magneten.
- Minder geluid, minder trillingen, een rustiger loop
- Door de turbo nauwelijks vermogensverlies op grotere hoogte. De service-ceiling van de motor bedraagt maar liefst 18.000 voet
- Geen kans op shock-cooling vanwege de waterkoeling
Avionics
Onderstaande handleidingen zijn opgeslagen als PDF, om ze te lezen (en af te drukken) heb je Adobe Acrobat nodig.
Avionics | Merk en type | Beschrijving | Fabriekshandleiding |
Auto pilot |
Century IIB |
Houdt de heading vast |
download |
Audio switch |
King KMA20 |
Audio control panel |
Niet beschikbaar |
GPS |
Garmin 155XL |
IFR GPS met "moving map" en externe CDI/OBS |
download |
Nav/Com 1 |
King KX155 |
Digitaal, flip/flop, CDI en glidescope |
Niet beschikbaar |
Nav/Com 2 |
ARC RT-385 |
Digitaal, CDI en glidescope |
Niet beschikbaar |
ADF |
ADF 300 (ARC R-546A) |
Automatic Direction Finder |
Niet beschikbaar |
Transponder |
Filser TRT800H |
Mode-S Transponder |
download |
Intercom |
David Clark Isocom |
4-persoons intercom |
download |
Compass |
PAI700 |
Vertical card magnetic compass |
Niet beschikbaar |
Traffic Watch |
Monroy ATD300 |
Bewaakt veilige afstand t.o.v. ander verkeer |
download |
ELT |
Narco ELT-10 |
Emergency Locator Transmitter |
download |
Handzender |
Vertex VXA-300 |
Waterbestendige portable nav/com |
download |
We hebben zelf een handleiding en checklist samengesteld, deze is te vinden op de pagina "Handleiding".
Verhuur
Deze Cessna is te huur. Zie voor meer informatie: Voordelig Zelf Vliegen.