De PH-VZV

PH-VZV


Algemeen

Ons vliegtuig, de PH-VZV, is een Cessna 172N, gebouwd in 1979 te Reims. In 2007 zijn de motor en propellor vervangen door een Thielert 2.0 Turbo-diesel-intercooler motor plus variabele spoed propeller. Door het gehalveerde brandstofverbruik en de goedkopere brandstofprijs van Diesel zijn de operationele kosten fors gedaald. De bediening en sommige vliegeigenschappen zijn door deze wijzigingen eveneens veranderd. Mooi meegenomen is dat door het lagere brandstofverbruik de actieradius is verdubbeld.

Omdat we zelf graag buitenlandse reizen maken hebben we het vliegtuig hiervoor speciaal uitgezocht en ingericht. De nadruk is vooral komen te liggen op comfort en veiligheid.

Op deze pagina geven we een beschrijving van ons vliegtuig. Voor de handleiding hebben we een aparte pagina gemaakt met de titel "Handleiding".


Comfort en gemak



Comfort

Gemakkelijk vliegen


Veiligheid



Veiligheid

Techniek

Extra's

Techniek

Motor en propeller

De Cessna 172 was fabriekswege uitgerust met een 160PK sterke benzinemotor. Deze motor was ooit ontworpen met betrouwbaarheid als hoogste prioriteit, en hij moest zijn volle motorvermogen leveren rond de 2500 toeren. Keerzijde van dit ontwerp was dat de motor niet bepaald efficient was, en bovendien speciale benzine met een octaangetal van 100 nodig had. Bij een verbruik van ruim 30 liter benzine per uur, die ook nog eens ruim 2 Euro de liter kost, wordt het vliegen wel erg duur.

Dieselconversie



Sinds enige tijd is het mogelijk om de oorspronkelijke motor te vervangen door een moderne turbo-dieselmotor met intercooler en common-rail technologie. Het meest in het oog springende voordeel zijn de lagere brandstofkosten: de motor verbruikt de helft minder, en de brandstof is ook nog eens fors goedkoper. Maar er zijn nog veel meer voordelen, hierover later meer. Nadelen zijn er ook, zoals het hogere gewicht, en de motor levert 25PK minder dan de benzinemotor. Maar, het hogere gewicht van de motor wordt gecompenseerd door het feit dat je nu de helft minder brandstof hoeft mee te nemen, en het lagere motorvermogen wordt gecompenseerd door de variabele spoedpropeller die bij alle snelheden het volle motorvermogen in stuwkracht weet om te zetten. Wat dat laatste betreft is het ook goed om te weten dat een turbomotor geen last heeft van de lagere luchtdichtheid op grotere hoogte en de motor dus optimaal blijft presteren, ongeacht de hoogte en density-altitude.

Voor ons waren de voordelen overtuigend genoeg om de stap te wagen. Begin 2007 werd de toenmalige D-ENCB stevig onder handen genomen, en ergens tijdens dit proces, waarbij ook de avionics niet omgemoeid werd gelaten, werd hij omgedoopt tot PH-VZV.

De voordelen zijn:

Avionics

Onderstaande handleidingen zijn opgeslagen als PDF, om ze te lezen (en af te drukken) heb je Adobe Acrobat nodig.

AvionicsMerk en typeBeschrijvingFabriekshandleiding
Auto pilot Century IIB Houdt de heading vast download
Audio switch King KMA20 Audio control panel Niet beschikbaar
GPS Garmin 155XL IFR GPS met "moving map" en externe CDI/OBS download
Nav/Com 1 King KX155 Digitaal, flip/flop, CDI en glidescope Niet beschikbaar
Nav/Com 2 ARC RT-385 Digitaal, CDI en glidescope Niet beschikbaar
ADF ADF 300 (ARC R-546A) Automatic Direction Finder Niet beschikbaar
Transponder Filser TRT800H Mode-S Transponder download
Intercom David Clark Isocom 4-persoons intercom download
Compass PAI700 Vertical card magnetic compass Niet beschikbaar
Traffic Watch Monroy ATD300 Bewaakt veilige afstand t.o.v. ander verkeer download
ELT Narco ELT-10 Emergency Locator Transmitter download
Handzender Vertex VXA-300 Waterbestendige portable nav/com download

We hebben zelf een handleiding en checklist samengesteld, deze is te vinden op de pagina "Handleiding".

Verhuur

Deze Cessna is te huur. Zie voor meer informatie: Voordelig Zelf Vliegen.

www.privatepilots.nl

Teller