Voorwaarden & Reglementen
Wij bieden meer dan gemiddelde vrijheid aan huurders van de PH-VZV. Vrijheid om het vliegtuig voor langere perioden mee te mogen nemen naar verre oorden brengt echter ook verantwoordelijkheden met zich mee. Goede afspraken zijn nodig om nare verrassingen voor zowel huurder als verhuurder te voorkomen.
Hieronder de verhuurvoorwaarden en -reglementen. Saaie kost om te lezen, maar bij verhuur gaan wij er van uit dat de huurder van ons vliegtuig op de hoogte is van onze verhuurvoorwaarden en -reglementen, dus het is beter om ze even te lezen. De voorwaarden en reglementen bestaan onder andere uit wettelijke eisen, verzekeringstechnische eisen, en maatregelen die een soepel lopend vliegbedrijf bevorderen.
Definities
- Verhuurder
- De eigenaar van de PH-VZV.
- Huurder
- Degene aan wie de PH-VZV wordt verhuurd. Dit is degene onder wiens naam de PH-VZV middels het reserveringsprogramma is gereserveerd. Ook in geval van een gezamelijke reservering is er in principe maar één huurder. Het is de verantwoording van de huurder om eventuele kosten en aansprakelijkheden zelf te regelen met het gezelschap waarmee hij reist. Wie de feitelijke piloot of gezagvoerder is, is hierbij niet van belang; de huurder is eindverantwoordelijk voor de PH-VZV en huurverplichtingen.
- Gezagvoerder / Piloot
- Degene die de verantwoordelijkheid voor de besturing van de PH-VZV op zich neemt. Dit is niet noodzakelijkerwijs de huurder.
- Inzittenden
- Alle personen die in de PH-VZV reizen, dus huurder, gezagvoerder / piloot en passagiers.
- Onklaar zijn
- Een defect waarbij het verder vliegen wettelijk niet is toegestaan of redelijkerwijs onmogelijk is. Voorbeeld: Een defecte transponder wordt beschouwd als "het onklaar zijn" van het vliegtuig, maar een defecte GPS niet.
- Achterlaten
- Het beëindigen van de reis zonder dat de PH-VZV naar EHHO is teruggebracht.
- Repatriëring
- Het weer naar huis transporteren van de PH-VZV nadat deze was achtergelaten.
- Toebehoren
- Alles wat zich bij aanvang van de huurperiode in de PH-VZV of in de bijbehorende kast bevond of onder 'toebehoren' wordt omschreven op het verhuurformulier.
Piloot
- De piloot moet in het bezit zijn van een geldig brevet met alle bijbehorende papieren.
- De piloot moet door een instructeur zijn uitgecheckt op het type C172. (Wanneer het logboek van de piloot vluchten met een C172 bevat wordt aangenomen dat de piloot is uitgecheckt op een C172)
- De piloot moet zijn uitgecheckt op een C172 met dieselconversie (Het uitchecken kan door de verhuurder worden uitgevoerd).
- De piloot moet aannemelijk kunnen maken over voldoende vliegervaring te beschikken, dit ter beoordeling van de verhuurder.
- De piloot moet lid zijn (of worden) van de Motor Vlieg Vereniging Hoogeveen (MVVH), behalve in geval van incidentele huur.
Gebruik
- Huurder dient zelf deel te nemen aan de vluchten die plaatsvinden binnen de reserveringsperiode. Met andere woorden: het is niet toegestaan de PH-VZV voor andermans gebruik te reserveren, tenzij de huurder zelf meevliegt met het vliegtuig, al dan niet als gezagvoerder, copiloot of passagier.
- De huurder mag het vliegtuig uitsluitend laten vliegen door piloten die door verhuurder zijn uitgecheckt.
- Gereserveerde tijden moeten in verhouding staan tot de vliegtijden. Dus geen 4 uur reserveren en maar een half uur vliegen.
- De PH-VZV mag niet zonder toestemming van verhuurder worden gebruikt voor het geven van lesvluchten, in welke vorm dan ook.
- De PH-VZV mag uitsluitend worden gebruikt binnen de limieten zoals omschreven in het Pilots Operating Handbook en de bijbehorende Supplementen.
Brandstof
- De verhuurprijs is gebaseerd op een normaal brandstofverbruik (maximaal 20 liter per uur). Wanneer er sprake is van een abnormaal hoog brandstofverbruik, als gevolg van een langdurig te hoge cruise-setting (meer dan 70%, dit wordt door de Fadec opgeslagen), wordt een brandstoftoeslag geheven.
- Door huurders mag uitsluitend Jet-fuel worden getankt. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om er op toe te zien dat de juiste brandstof wordt getankt.
- Het nemen van fuel samples is toegestaan, maar de afgetapte brandstof mag uitsluitend worden deponeerd in de daarvoor aangewezen container welke aanwezig is in de kast.
- Voor de laatste keer tanken van de huurperiode geldt: Het is niet toegestaan om de tanks met méér brandstof te vullen dan voor de geplande vlucht is benodigd, vermeerderd met een redelijke reservehoeveelheid. Een redelijke reservehoeveelheid bedraagt maximaal 40 liter (10 Gallons), wat een reservetijd biedt van ruim 2 uur vliegen. (Hierdoor wordt voorkomen dat de volgende huurder gedwongen wordt te moeten vertrekken met een onnodig hoog gewicht aan brandstof.)
- Huurders dienen bij voorkeur het tanken af te rekenen "op rekening" (EHHO) of met het bij het vliegtuig behorende tankpasje. Wanneer dit niet mogelijk is dient de huurder zelf te betalen, waarbij de gemaakte kosten in mindering zullen worden gebracht op de huursom.
- Alleen de door huurder betaalde feitelijke brandstofkosten worden in mindering gebracht op de huursom. De huurprijs wordt niet aangepast aan plaatselijke verschillen in brandstofprijs.
Motorvloeistoffen
- Het is aan huurders niet toegestaan om motorolie, gearboxolie of koelvloeistof bij te vullen. Bij de Thielert-motor van de PH-VZV worden deze vloeistoffen niet tot nauwelijks verbruikt, waardoor bijvullen tussen de servicebeurten door normaal gesproken onnodig is. Indien het niveau van deze vloeistoffen toch te laag is dient eerst de oorzaak te worden opgespoord!
Verantwoordelijkheden
- De huurder blijft te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het door hem gehuurde toestel. Hij zal er zorg voor dragen dat het toestel, indien geparkeerd op een andere luchthaven, is afgesloten en verantwoord is geparkeerd of gestald. De kosten van een en ander zijn voor de huurder.
- De huurder is verantwoordelijk voor alle toebehoren van de PH-VZV, ook de toebehoren die niet worden gebruikt en "thuisblijven". Wanneer er iets ontbreekt en niet vooraf aan verhuurder is gemeld kan slechts worden aangenomen dat de spullen tijdens de laatste huurperiode zijn verdwenen. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om bij aanvang van de huurperiode te controleren of alles aanwezig is en de kast tijdens de vlucht en na vertrek gesloten te houden.
- Schade en defecten aan de PH-VZV en haar toebehoren worden in rekening gebracht aan de huurder, tenzij ze het gevolg zijn van normale slijtage (dit laatste wordt beoordeeld door het gecertificeerde reparatiebedrijf).
- De huurder dient er voor te zorgen dat het vliegtuig binnen de reserveringstermijn wordt teruggebracht, tenzij overmacht (weersomstandigheden, defecten, ziekte) dit verhinderen. Onderweg de reserveringstermijn verlengen is toegestaan zolang dit geen conflict veroorzaakt met een reeds bestaande daaropvolgende reservering.
- Indien, door welke oorzaak dan ook, de PH-VZV moet achterblijven of niet tijdig kan terugkeren zal de huurder dit zo snel mogelijk melden.
- De huurder zal zorgdragen voor correcte betaling van verschuldigde landings-, stallings-, en parkeergelden, alsmede de eventueel aan de piloten of gezagvoerder opgelegde boetes.
- Een ieder die de PH-VZV huurt verklaart op de hoogte te zijn van de, op het moment van huren, van kracht zijnde verhuur- en verzekeringsvoorwaarden. Deze voorwaarden liggen ter inzage in de map met vliegtuigdocumenten en staat op deze website op de pagina Voorwaarden. De verhuurders van de PH-VZV zijn nimmer aansprakelijk voor schade van welke aard en omvang dan ook, welke voortvloeit en/of samenhangt met de verhuur van de PH-VZV. De huurder is te allen tijde zelf verantwoordelijk.
Abonnementen
Voor 150 Euro kun een abonnement worden genomen op 15 reserveringen, waarbij een korting van 20 Euro op de dagprijs wordt verleend. Hierbij zijn de volgende regels van toepassing:
- Het abonnement geldt uitsluitend op dagen waarop de eerste vlucht plaatsvindt vanaf vliegveld Hoogeveen.
- Het abonnement is strict persoonlijk; het abonnement is uitsluitend van toepassing wanneer de abonnementhouder zelf deelneemt aan de vlucht.
- Het abonnement is één jaar geldig en gaat in vanaf het moment waarop het verschuldigde bedrag op rekening van verhuurder is ontvangen.
- Restitutie van abonnementsgelden is uitsluitend mogelijk wanneer de PH-VZV gedurende het abonnement langer dan één aaneengesloten maand onklaar raakt. In dit geval kan op verzoek het abonnement worden beëindigd waarbij voor elke niet gebruikte reservering 10 Euro zal worden terugbetaald.
Borg
Wanneer de PH-VZV wordt gevlogen binnen Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Denemarken is geen borg vereist. Wanneer de PH-VZV wordt meegenomen naar andere landen wordt een bedrag gelijk aan de helft van de geschatte huurkosten verlangd. De borg wordt verrekend met de facturering van het urentotaal.
Calamiteiten
Met calamiteiten bedoelen we ongevallen, het optreden van defecten, het moeten achterlaten van het vliegtuig, etc.
Verzekering
De PH-VZV is conform de wettelijke voorschriften WA verzekerd (aansprakelijkheid ten opzichte van derden en ten opzichte van passagiers). Verder is de PH-VZV verzekerd tegen schade. Hiervoor geldt een eigen risico van 1500 Euro. De huurder is aansprakelijk voor het eigen risico wanneer er tijdens de huurperiode schade ontstaat. Normale slijtage (zulks ter beoordeling door een erkend reparatiebedrijf) wordt niet doorberekend aan de huurder. Het eigen risico van 1500 Euro kan worden gereduceerd op de volgende wijze:
- Als lid van de MVVH kan de piloot aanspraak maken op de stroppenpot. De voorwaarden zijn te vinden op de website van de Motor Vlieg Vereniging Hoogeveen. Uit de stroppenpot kan een bedrag van maximaal 567,23 Euro worden uitgekeerd.
Defecten
Ondanks het feit dat de PH-VZV op de best mogelijke manier wordt onderhouden is het altijd mogelijk dat er onderweg defecten ontstaan. Het ontstaan van defecten is, net als het ontstaan van ongunstige weersomstandigheden, een onzekerheidsaspect dat onlosmakelijk verbonden is met de vliegsport, en waarmee dus altijd rekening moet worden gehouden. Wanneer er defecten ontstaan gelden de volgende regels:
- Defecten worden altijd bij verhuurder gemeld, ongeacht de oorzaak of schuld, ook als het defect reeds is verholpen.
- De PH-VZV wordt verhuurd "as is"; eventuele defecten kunnen niet leiden tot een reductie in de uurprijs.
- Wanneer het defect niet leidt tot het onklaar raken van de PH-VZV wordt het defect pas na terugkeer verholpen, tenzij na overleg met de verhuurder anders wordt besloten.
- Defecten die leiden tot het onklaar raken van de PH-VZV mogen zonder overleg worden gerepareerd tot een bedrag van maximaal 250 Euro. Voor defecten die een hoger bedrag met zich meebrengen is overleg met de verhuurder vereist. Dit geldt ook voor defecten die zijn ontstaan door toedoen van de piloot en waarvoor huurder zelf aansprakelijk is.
- Reparaties en onderhoud aan de motor, motortoebehoren en brandstofsysteem mogen slechts door een erkend Thielert-servicestation worden verricht.
- Eventuele extra reis- en verblijfskosten van de inzittenden gedurende de reparatieperiode zijn voor rekening van de huurder.
- Wanneer de reparatie van een defect, dat tot het onklaar zijn van de PH-VZV heeft geleid, langer duurt dan 4 werkdagen (of korter, indien het een binnenlandse vlucht betreft) mag de huurder de PH-VZV achterlaten. De alternatieve reiskosten van de inzittenden zijn hierbij voor rekening van de huurder.
Achterlaten
Uiteraard is het altijd de bedoeling dat de PH-VZV weer wordt afleverd op EHHO. Er kunnen zich echter situaties voordoen waarbij de PH-VZV elders moet worden achtergelaten. Deze situaties zijn onder te verdelen in:
- Risico verhuurder. Langdurig onklaar raken van het vliegtuig door normale slijtage of opgetreden defecten die niet verwijtbaar zijn aan de piloot.
- Risico huurder. Landurig slechte weersomstandigheden, ziekte piloot, het veroorzaken van defecten die tot het onklaar raken van het vliegtuig leiden. (Een en ander valt wellicht onder de aansprakelijksheids- of reisverzekering van de huurder.)
In alle gevallen zijn de volgende regels van toepassing:
- De huurder dient alvorens de PH-VZV achter te laten eerst in overleg te treden met verhuurder.
- De huurder is verantwoordelijk voor het organiseren van een stalling die zo goed mogelijk bescherming biedt tegen slechte weersomstandigheden, (verdere) schade, diefstal, etc.
- Het vliegtuig dient voor zover mogelijk te worden afgesloten en de sleutels dienen te worden overgedragen aan de organisatie die met het beheer van de stallingsgelegenheid is belast.
- Huurder voorziet verhuurder van alle contactgegevens van de organisatie die met het beheer van de stallingsgelegenheid is belast.
Repatriëring
Als de PH-VZV is achtergelaten vanwege een situatie die voor risico van de verhuurder is dan zijn de kosten van stalling vanaf het moment van achterlaten en de repatriëringskosten voor verhuurder. Verhuurder kan echter nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de extra reis- en verblijfskosten van de inzittenden en eventuele gevolgschade.
Als het vliegtuig moest achterblijven vanwege een situatie die voor risico van de huurder is dan zijn de volgende regels van toepassing:
- Tot het moment dat het vliegtuig weer op de thuisbasis EHHO is teruggekeerd is voor iedere dag de dagprijs verschuldigd.
- De huurder draagt de kosten van stalling/parkeergelden van het vliegveld waar het vliegtuig is achtergelaten.
- De huurder draagt de kosten van repatriëring.
- De huurder mag binnen een termijn van twee weken zelf voor de repatriëring zorgdragen (deze termijn kan worden verlengd wanneer er sprake is van weersomstandigheden die repatriëring onmogelijk maken, zulks ter beoordeling van de verhuurder). Hierbij kan worden gekozen uit de volgende mogelijkheden:
- Huurder vliegt het vliegtuig zelf terug naar EHHO.
- Huurder schakelt een derde in om het vliegtuig terug te vliegen, waarbij een eventuele vergoeding tussen de betreffende derde en huurder onderling wordt geregeld. Het laten terugvliegen door een derde is alleen toegestaan na goedkeuring door verhuurder. Eventueel kan dit betekenen dat de betreffende piloot op kosten van huurder eerst op een toestel gelijkwaardig aan de PH-VZV moet worden uitgecheckt. De repatriëring vindt plaatst binnen de verantwoordelijkheid van de oorspronkelijke huurder. Alle schade die tijdens de repatriëring ontstaat is in dit geval voor rekening van huurder!
- Wanneer de huurder niet in staat is om het vliegtuig binnen de gestelde termijn te repatriëren (al dan niet door de PH-VZV zelf terug te vliegen), of hiervan afziet, zal verhuurder zelf de repatriëring op zich nemen of organiseren. Hierbij gelden de volgende regels:
- Huurder wordt gevrijwaard van schade die tijdens de repatriëring ontstaat. Alle risico's en schade als gevolg van de repatriëring zijn voor rekening van de verhuurder.
- Verhuurder zal trachten een kostenefficiënte oplossing te vinden. Indien mogelijk zal de PH-VZV door verhuurder zelf worden teruggevlogen. Verhuurder is echter vrij om voor de best passende vorm van repatriëring te kiezen, zuks ter beoordeling door verhuurder.
- Indien verhuurder de PH-VZV zelf terugvliegt zijn de volgende regels van toepassing:
- Door verhuurder zal geen arbeidsloon worden berekend.
- Huurder betaalt het normale huurtarief voor de terugvlucht.
- De reis- en verblijfskosten gemoeid met de repatriëring zijn voor rekening van de huurder. Hierbij wordt in overleg met de huurder voor een kostenefficiënte oplossing gekozen. De reistijd naar het achtergelaten vliegtuig mag maximaal 24 uur bedragen, tenzij anders wordt overeengekomen.
- Het vliegtuig wordt via de kortste weg terug naar huis gevlogen, hierbij uiteraard rekening houdend met weersomstandigheden, terrein, airspaces en aanwijzingen van ATC.