Wie zijn wij?

Wij, de makers van deze website, zijn Ilona Kooistra en Frans Veldman. Beiden in het bezit van een Private Pilot License, oftewel een PPL, of op zijn Nederlands: vliegbrevet.

Er zijn vele manieren om plezier te hebben van je vliegbrevet, maar onze belangstelling gaat vooral uit naar het maken van binnenlandse uitstapjes tot langere buitenlandse reizen. Maar dan wel liefst op betaalbare wijze. Er was op internet weinig te vinden aan goede routebeschrijvingen, en over manieren om het vliegen betaalbaar te houden, dus we besloten zelf een website in elkaar te zetten.

De website

Omdat we al een website hebben (zie www.paardnatuurlijk.nl) was het maken van een nieuwe website erg voor de hand liggend, en zo ontstond www.privatepilots.nl. Routebeschrijvingen en het betaalbaar houden van de vlieghobby vormen de rode draad van deze website:

Routebeschrijvingen
Voor het beschrijven van onze routes hebben we een leuk systeem bedacht waarbij de routes worden geprojecteerd op satellietfoto's, en de routebeschrijvingen (waaronder headings en tijden) direct worden aangepast aan de actuele weersinformatie en de snelheid van je vliegtuig. We nodigen iedereen uit om ook je eigen uitstapjes (of die van je vliegclub) toe te voegen. Het systeem is rechtstreeks bereikbaar onder www.vfrflights.nl.
Betaalbaarheid
Het betaalbaar houden van de vlieghobby was voor ons een punt dat ruime aandacht heeft gekregen. Je treft op deze website dan ook veel informatie aan over manieren waarop je op kosten kunt besparen. Hoogtepunt is natuurlijk ons vliegtuig dat voor een zeer scherp tarief kan worden gehuurd. De pagina hierover is ook rechtstreeks bereikbaar onder www.voordeligzelfvliegen.nl. Verder vind je informatie over onder andere: manieren om je PPL goedkoop te halen, besparen op vervoerskosten op de plek van je bestemming, etc.

Contactgegevens

Contactinformatie zoals postadres en emailadres staat op onze pagina Contact-gegevens.

Geschiedenis

Onze geschiedenis met vliegen ging vliegensvlug; hieronder een overzicht over het wanneer, hoe en waarom.

April 2006

In April 2006 zijn we per toeval in aanraking gekomen met het zelf vliegen. Dat ging als volgt:

We waren op zoek naar manieren om enkele producten in het buitenland te laten maken, en op aanraden van de Kamer van Koophandel gingen we naar een beurs die gehouden werd op vliegveld Eelde. Op zo'n beurs maken ze altijd jacht op visitekaartjes, en op veel stands stond dan ook een doos waarin je je visitekaartje kon deponeren. Om het extra aantrekkelijk te maken je visitekaartje achter te laten werden er rondvluchten verloot onder de visitekaartjes. We hadden helaas maar één visitekaartje bij ons, die lieten we achter in een doos... Je raadt het al: wij werden met dit ene visitekaartje de winnaar van een rondvlucht van maar liefst een half uur. Het vliegtuig bleek een 4-persoons vliegtuig te zijn, en we wisten al wel dat dit soort vliegtuigjes doorgaans van het merk Cessna of Piper waren. We vroegen heel erg wijs aan de piloot: "Is dit een Cessna of een Piper?", waarop het antwoord was "Dit is een Cessna". Zoveel verstand hadden we er dus van... :-D

Eenmaal weer thuis vonden we de ervaring toch wel erg leuk, en vroegen ons af wat er bij zou komen kijken om zelf zo'n vliegtuigje te kunnen besturen. Eenmaal op internet was ons enthousiasme al snel bekoeld: "Is dat zó duur?". Gelukkig ontdekten we toen nog een website waarop een verslag stond van iemand die in Amerika zijn brevet had gehaald, en de daar genoemde prijzen lagen wat dichter bij het beschikbare budget. Na veel wikken en wegen en informatie verzamelen besloten we de stap te wagen en schreven ons in voor een PPL-cursus in Amerika.

mei 2006

Misschien was het wel een goed idee om al vast de theorie eens door te nemen. We bestelden de theorieboeken, schrokken ons een aap, en begonnen de 1500 bladzijden Engelstalige kost door te nemen. Precies op tijd hadden we alles gelezen en begrepen.

Juli 2006

Een uitgebreid verslag over hoe het lessen in Amerika ons beviel en wat de verschillen zijn met Nederland lees je op onze pagina Voordelig je PPL halen. Na een maand waarin we allerlei uitstapjes hadden gepland maar uiteindelijk praktisch alleen maar tijd hebben gehad voor het vliegen en alles wat daar bij hoort, kwamen we beiden weer thuis met het felbegeerde vliegbrevet op zak.

September 2006

Het vliegbrevet hadden we binnen, en tsja, en wat nu? De vliegtuighuur prijzen in Nederland waren niet echt bevorderend voor ons enthousiasme om een vliegtuig te huren. Oke, af en toe een uurtje was nog wel te doen, maar eigenlijk wilden we zo graag met zo'n vliegtuigje langere, buitenlandse reizen maken. Maar op deze manier kon je goedkoper een business class ticket kopen dan zelf gaan vliegen.

De plaatselijke vliegclub, de MotorVliegVerening Hoogeveen, had een Cessna die was omgebouw naar Diesel. Brandstofverbruik was hiermee gereduceerd tot de helft, en bovendien was de prijs van de brandstof ook nog eens de helft goedkoper. Na enig rekenwerk werd het duidelijk dat als we zelf een vliegtuigje zouden kopen en om laten bouwen tot Diesel het een stuk gemakkelijker werd om onze droom te verwezenlijken, zeker als we het vliegtuig ook nog eens zouden verhuren.

Oktober 2006

We gingen op zoek naar een vliegtuig. We wilden persé een vliegtuig dat naar Diesel kon worden omgebouwd, en waarin 4 personen mee konden. Veel keuze was er niet, en onder de schaarse mogelijkheden ging onze voorkeur uit naar een Cessna 172, hetzelfde type vliegtuig als waarin we hadden leren vliegen. De goedkoopste prijzen vonden we in Amerika, maar het laten overvliegen van een Cessna zou dermate veel kosten dat er van de beoogde besparing weinig zou overblijven. We besloten ons zoekgebied toch maar te beperken tot Europa. Op internet waren meer dan genoeg vliegtuigen te vinden, maar we wilden het goedkoop houden. Omdat we de motor toch wilden vervangen was het het beste om te zoeken naar een vliegtuig met een motor die niet al te veel waarde meer had. Waarom betalen voor iets dat je toch niet kunt gebruiken?

November 2006

Na enige tijd zoeken vonden we een geschikt en aantrekkelijk geprijsd vliegtuig, de D-ENCB. Een airframe in perfecte staat, maar een motor die al over zijn TBO heen was en op de nominatie stond voor vervanging. Na het ophalen van het vliegtuig kon de grote ombouw beginnen. Meer over het vliegtuig lees je op onze pagina Onze Cessna.

Maart 2007

Het enige wat we nu nog nodig hadden was een website... en laat het maken van een website nu net iets zijn waar we ruime ervaring mee hebben... Het resultaat zie je nu voor je...

Mei 2007

Het ombouwen van ons vliegtuig naar een dieselmotor duurt vele malen langer dan gepland. Het had eigenlijk al begin mei klaar moeten zijn, maar helaas... Aangezien we toch graag willen vliegen, en zweefvliegen ons aantrekt, besluiten we om lid te worden van de VCH - Vlieg Club Hoogeveen - We beginnen op 30 april, 28 mei zijn we allebei solo op de ASK21, en even later ook op de LS4. Zie ons fotoverslag eerste solo.

Juli 2007

De PH-VZV (voorheen D-ENCB) is eindelijk klaar! Hij voldoet volledig aan de verwachtingen. Meer over het vliegtuig lees je op onze pagina Onze Cessna.

Augustus 2007

Half augustus hebben we onze eerste langere buitenlandse reis gemaakt. Op www.vfrflights.nl hebben we een verslag geplaatst.

April 2008

We zijn in aanraking gekomen met een heel andere tak in de vliegwereld: zelfbouw. We zijn hier erg enthousiast over geworden en hebben ons goed verdiept in allerlei verschillende soorten vliegtuigen. Wij hebben besloten zelf een vliegtuig te gaan bouwen en uiteindelijk hebben we de keuze gemaakt dat dit een Europa XS zal gaan worden. De voordelen van dit vliegtuig zijn de goede performances, hele fijne vliegeigenschappen, snelheid, zuinigheid (omgerekend ca 1 liter brandstof op 18 km), het gemakkelijk en snel kunnen riggen en deriggen van de vleugels en zijn geschiktheid om op een trailer vervoerd te worden en de in verhouding grote bagagecapaciteit (waardoor geschikt voor lange buitenlandse reizen). Meer hierover lees je op onze pagina Zelf een vliegtuig bouwen.

Juli 2008

Ilona's ouders hebben een camping gekocht in de buurt van Barcelonnette, dat is dus een hele goede reden om hier eens naartoe te vliegen en kennis te maken met het geweldige bergvliegen! Op www.vfrflights.nl hebben we een verslag bergvliegen geplaatst.

April 2010

We hebben, nadat ons zelfbouw vliegtuig klaar was in november 2009, nogal lang moeten wachten voordat hij daadwerkelijk kon vliegen (afhankelijk van derden en het weer, deze winter was bedekt met sneeuw) maar het is zover. Precies 2 jaar en tien dagen nadat we met het project zijn begonnen: The First Flight! Kijk hier voor een fotoverslag van de allereerste keer dat onze PH-DIY de lucht in gaat

www.privatepilots.nl

Teller